Terwijl automobilisten de ene na de andere lastenverzwaring voor de kiezen krijgen, blijft één fiscaal gunstige regeling vooralsnog buiten schot: de bijtelling voor auto’s van meer dan 15 jaar oud.
Ondernemers kunnen daardoor extra goedkoop rijden als ze kiezen voor een auto uit de vorige eeuw. Het gaat dan om een auto die op de zaak staat, maar die ook privé wordt gebruikt.
In de praktijk gaat het meestal om auto’s die zijn gebouwd tussen eind jaren 80 en eind jaren 90. Sommige van die modellen zijn oncomfortabel en qua ontwerp gedateerd, maar er zijn genoeg tijdloze types die ook in het hedendaagse verkeer prima voldoen. Met de meeste Volvo’s en Saabs en met sommige Duitse en Italiaanse modellen hoef je niet in te leveren op comfort en kun je nog prima aankomen.
Dat zo’n wat oudere auto van de zaak zo goedkoop is, komt door de lage bijtelling. Bij auto’s die minimaal 15 jaar oud zijn, gaat de bijtelling namelijk niet uit van de nieuwprijs, maar van de dagwaarde, en die is meestal 80 tot 95 procent lager. Het gros van die auto’s is namelijk hooguit een paar duizend euro waard.
Hoger percentage bijtelling
Bij auto’s van minstens 15 jaar oud neemt wel het percentage van de bijtelling tot van 25 naar 35 procent. Ze zijn voldoen namelijk in de verste verte niet aan de huidige strengere milieunormen. Maar door de veel lagere dagwaarde, doet dat percentage er veel minder toe.
Nog even kort over de bijtelling: dat is het percentage van de nieuwprijs van de auto van de zaak die je bij je inkomen moet optellen en waarover vervolgens inkomstenbelasting wordt geheven. Je betaalt dus meer inkomstenbelasting omdat je in een auto van de zaak rijdt.
Oude auto van de zaak
Een concreet voorbeeld van wat het rijden in een oudere auto van de zaak kan opleveren. Een ondernemer rijdt met een Jeep uit 1999. Die auto is privé-eigendom en als hij voor zijn bv rijdt, declareert hij de kilometers à 19 cent per kilometer, het wettelijk maximum. Als zijn Jeep volgend jaar 15 jaar oud wordt, kan het geld opleveren om die auto over te doen aan zijn bv.
Nu zijn auto minder dan 15 jaar oud is, is de bijtelling gebaseerd op de toenmalige nieuwwaarde van 36.713 euro. Als je die niet meer weet, is die te vinden via de site van Autoweek. Het is voor hem momenteel onvoordelig zijn auto op de zaak te zetten vanwege de hoge bijtelling van 25 procent van de nieuwprijs, ofwel 9.178 euro. Omdat hij in het hoogste belastingtarief valt, zou hij daarover nu 4.773 euro aan inkomstenbelasting betalen. Dat is best veel, want hij rijdt maar zo’n 10.000 kilometer per jaar privé en 5.000 voor de zaak. Elke privé-kilometer kost hem dus bijna 50 cent. Bovendien drukken de (aftrekbare) kosten op het resultaat van zijn BV. Hij declareert nu liever bij zijn BV 5.000 keer 19 cent ofwel 950 euro per jaar.
Maar het sommetje verandert als zijn auto 15 jaar oud wordt en hij hem verkoopt aan zijn bv. Dan gaat de bijtelling niet langer uit van de nieuwwaarde, maar van de dagprijs. Zijn benzine slurpende, onderhoudsgevoelige 8-cilinder is nog hooguit 4.000 euro waard. Zijn bijtelling bedraagt dan 1.400 euro en hij moet dus 728 euro aan extra inkomstenbelasting betalen, veel minder dan de 4.773 die hij nu nog aan belasting zou moeten betalen.
Hij moet wel rekening houden met een btw-correctie vanwege privé-gebruik. Dat is een extra belastingclaim omdat hij als privé-gebruiker profiteert van het feit dat zijn bv de btw over de autokosten kan terugvragen. Deze correctie bedraagt in zijn geval 1,5 procent van de nieuwwaarde (nu dus weer wel die nieuwprijs), ofwel 551 euro. Die moet hij extra aan belasting betalen.
Samen met die 728 euro kost zijn auto hem dus 1.279 euro per jaar. Daarnaast gaat zijn bv meer uitgeven aan autokosten, maar die kosten, denk aan onderhoud en benzine, zijn aftrekbaar voor de belasting. Het scheelt hem uiteindelijk zo’n 3.000 euro per jaar. Met deze tool kun je uitrekenen of het gunstig is je auto op de zaak te zetten.
Oude slee op de zaak lastige voor zzp'er
Wel een kanttekening. Als je een eenmanszaak hebt, is deze constructie minder eenvoudig toepasbaar. Als jouw privé-auto 15 jaar wordt, mag je die niet zomaar op jouw eenmanszaak zetten. Dan kom je namelijk in conflict met de zogeheten vermogensetikettering, die bepaalt dat als je als IB-ondernemer (eenmanszaak) eenmaal hebt gekozen om iets wel of niet op de zaak te zetten, je dat niet kunt veranderen alleen maar omdat dat voor jou fiscaal gunstig is.
Maar daar valt soms een mouw aan te passen. Bijvoorbeeld door aan de fiscus duidelijk te maken dat je de laatste tijd meer zakelijke kilometers bent gaan rijden dan in het begin, en dat het daarom logisch is dat je de auto aan je bedrijf verkoopt. Of door jouw auto eerst te verkopen aan je vriend(in), man, vrouw of aan een bekende, en die later door jouw eigen onderneming te laten kopen. Kleine kans dat de Belastingdienst daar bezwaar tegen gaat maken.
Voor echte klassiekers is de regeling ook minder voordelig. In goede staat hebben die vaak alweer een hogere dagwaarde dan een paar duizend euro; bovendien zijn de onderhouds- en brandstofkosten bij auto’s van voor 1980 vaak erg hoog.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl